Thursday, June 19, 2008

Solat sah sahaja belum pasti dimakbul oleh Allah

Oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz

Seorang tokoh dikalangan orang yang khusyuk dalam solatnya, beliau ialah ‘Amir bin Abdullah barkata, “Apabila orang bertanya mengenai solat, adakah beliau merasai seperti orang, iaitu ingat hal ehwal dunia ketika beliau solat?”. Jawab ‘Amir bin Abdullah, “Bagiku mengingat perkara dunia dalam solat, aku lebih rela jika orang ambil pedang dan tikam aku hingga menghembus nafas terakhir.”

Ertinya, tidak sekali-kali beliau membenarkan perkara itu berlaku selain ingat Allah SWT, jika berlaku juga, beliau rela dirinya ditikam dengan pedang tajam.

Seorang lagi tokoh yang dibincangkan ialah Muslim bin Yasar. Ketika beliau mendirikan solat di masjid, tiba-tiba satu diantara tembok dinding runtuh, hingga menggemparkan penduduk kota tersebut.

Lalu orang ramai bergegas menuju ke masjid tersebut dalam keadaan gempar sambil bertanya, “Apakah yang sedang terjadi?”

Ketika itu, mereka mendapati Muslim bin Yasar sedang khusyuk mendirikan solat tanpa menyedari satu diantara tembok dinding telah runtuh sehingga menggemparkan penduduk kota tersebut.

Seorang individu yang tidak tidak dinyatakan namanya mengidap sejenis penyakit kronik dan perlu dibedah. Ketika tabib cuba melakukan pemedahan, ternyata orang itu meraung kesakitan sebaik sahaja matapisau tabib mencecah kulitnya. Ketika itu, rakan kepada pesakit itu membisikkan sesuatu kepada tabib, “Jika hendak membedahnya, lakukannya ketika beliau sedang solat.”. Ternyata bisikan rakanya itu benar, sedikit pun beliau tidak bergerak ketika tubuhnya dibedah. Beliau meneruskan sujud dalam solatnya yang khusyuk itu sehingga pemedahan selesai dilakukan dengan selamat.

Seorang lagi tokoh yang tidak dinyatakan namanya oleh Imam Ghazali dalam kitabnya, tokoh berkenaan berkata,”Sesungguhnya solat itu adalah pekerjaan akhirat, oleh itu apabila aku masuk ke dalam solat bererti aku keluar meninggalkan dunia dan menuju ke alam akhirat”. Ertinya, apabila mendirikan solat bererti beliau pergi ke alam akhirat dan tiada lagi berada di dunia. Jika berlaku sesuatu di sekitarnya, beliau tidak dapat berbuat apa-apa kerana pada hakikat diri dan jiwanya berada di akhirat. Orang seperti itu, solatnya benar-benar khusyuk, kerana dia sudah keluar dari alam dunia menuju alam akhirat.

Seorang lagi tokoh yang bernama Abu Darda’, beliau berkata,”Adapun orang yang cerdik itu ialah mereka yang dapat menyelesaikan semua hajatnya sebelum mendirikan solat, supaya apabila ia masik kedalam solat dengan hatinya yang lapang.”

Solat itu adalah suatu yang sangat penting, sebab itu segala perkara yang boleh menggangu solatnya diselesaikan sebelumnya, supaya tidak datang parkara-perkara yang boleh menggangu tumpunnya ketika sedang bersolat.

Sebab itu, sebahagian ulama berkata, sunat berwuduk lebih awal sebelum dari menunaikan solat sunat, ianya bertujuan untuk mengasuh hati supaya lupa sepenuhnya segala macam urusan yang bersepah dan menghasilkan solat yang didirikan sepenuhnya untuk urusan akhirat.

Ada sebahagian ulama mendirikan solat tidak mengambil masa yang lama, kerana hendak mendahului kedatangan was-was syaitan. Bacaan yang sederhana pendek bukan didorong oleh perasaan malas, tetapi untuk mengawal solatnya daripada ganguan was-was syaitan.

Diriwayatkan tentang seorang sahabat yang bernama ‘Ammar bin Yasir juga melaksakan solat denga masa yang sederhana ringkas. Lalu sahabat yang lain bertanya, “Mengapa anda solat dengan kadar yang ringkas?”. Lalu jawab ‘Ammar dalam bentuk pertanyaan pula, “Adakah kamu dapati kekurangan dan kecacatan dengan kadar yang ringkas itu? ”. aku solat dengan ringkas itu kerana hendak mendahului ganguan syaitan”. Jawabya ringkas.

Syaitan sentiasa megintai peluang untuk merompak ibadat ‘Ammar, tetapi sebelum syaitan syaitan dapat merosakkan ibadat solat ‘Ammar, beliau sedah mendahului ganguaan syaitan. Miskipun solat ‘Ammar kelihatan ringkas, tetapi kesemuanya adlah sempurna disisi Allah SWT.

Menurut ‘Ammar bahawa Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud, “seseorang manusia mendirikan solat, tapi tidak memperolehinya walau seperdua, sepertiga, seperempat, seperlima, seperenam malah tidak sepersepuluh pun”.

Menurut ‘Ammar kerana teringat hadis tersebut, beliau rela solat dengan ringkas asalkan seratus peratus selamat seluruhnya daripada rompakan syaitan.

Nabi SAW bersabda yang bermaksud, “Solat seseorang diterima Tuhan sekadar mana yang dia ingat (tidak lalai) dalam solatnya.”

Pendapat ‘Ammar iaitu pada solat panjang tetapi kosong dari hadir hati, lebih baik ringkas tetapi seluruhnya diteriman Allah SWT. Tetapi kalau yang panjang dimakbulkan Tuhan, itu lebih baik.

Saiyidina Umar pernah berucap di atas mimbar, “Ada orang yang sudah beruban di kepalanya (sudah tua), tetapi hendak cari sekali sahaja solat diterima Tuhan, sukar ditemui”

Lalu orang bertanya mengapa boleh jadi begitu. Jawab Umar, “Kerana dia tidak menyempurnakan khusyuk serta penumpuaan sepenuhnya kepada Allah SWT”

Untuk solat itu ada dua kedudukan, untuk dunia disebut “sah”, manakala untuk akhirat disebut “makbul”. Tetapi yang sah itu belum tentu dimakbulkan oleh Allah SWT.



No comments: