Sunday, June 8, 2008

sIAsAh: Tuduhan tidak ada agama dalam politik dan tidak ada politik dalam agama….

Di sini saya ingin membawa beberapa persoalan yang dikemukan di mana ia akan menimbulkan keraguan dan kadangkala ianya berupa tuduhan sesetengah pihak iaitu tuduhan tidak ada agama dalam politik dan tidak ada politik dalam agama.
Benarkah tuduhan ini???

Mari kita lihat jawapan yang diberikan oleh Dr. Yusuf al-Qaradhawi:

Dr Yusuf al-Qaradhawi:

“Sebahagian orang yang dahulu menganggap bahawa agama tidak berkaitan dengan politik dan kemudian mengisytiharkan kenyataan dusta “tidak ada agama dalam politik dan tidak ada politik dalam agama. Sekarang justeru merekalah orang-orang yang pertama mengingkari kenyataan tersebut dengan ucapan dan perbuatan mereka sendiri. Mereka sentiasa merujuk kepada agama untuk mengambil bahan-bahan yang boleh digunakan untuk urusan politik mereka dan menyerang musuh-musuh mereka di mana mereka turut meminta fatwa daripada ulamak yang lemah semangat agamanya dan kurang ilmunya bagi menentang orang-orang yang membangkang dengan politik mereka. Padahal politik tersebut adalah batil secara agama dan tidak sesuai untuk kehidupan.

Saya masih ingat lagi bagaimana ulama-ulama yang telah mengeluarkan fatwa terhadap kami semasa saya dan beberapa rakan berada dalam tahanan di Thur antara tahun 1948-1949 M. Dalam fatwa tersebut mereka memutuskan bahawa kami yang sedang berjuang agar diterapkan hukum al-Quran dan ajaran Islam, telah memerangi Allah dan RasulNya dan berusaha melakukan kerosakan di muka bumi. Mereka juga memutuskan bahawa kami harus dihukum bunuh, disalib atau dikerat kedua-dua tangan dan kaki kami dan dimusnahkan dari bumi.

Saya juga masih ingat bagaimana majlis fatwa telah diminta untuk mengeluarkan fatwa yang menyatakan bahwa berdamai dengan Israel merupakan satu perkara yang disokong oleh syariat. Mereka memerlukan fatwa sedemikian untuk menyokong keadaan politik mereka yang sangat genting. Padahal sebelum ini majlis fatwa telah mengeluarkan fatwa yang mengharamkan pendamaian dengan Israel dan menganggapnya sebagai pengkhianatan terhadap Allah, RasulNya dan orang-orang yang beriman.

Sampai ke hari ini , para penguasa masih terus mendatangi ulama dan meminta mereka untuk mengeluarkan fatwa-fatwa yang menyokong tujuan-tujuan politiknya. Di antaranya ialah menghalalkan faedah bank serta bon pelaburan. Ulamak yang cetek pemahamannya dan kurang ilmunya menyambut baik fatwa temapahan fatwa tersebut. Namun para ulamak yang kuat memegang prinsip dan tinggi ilmu pengetahuannya menolak permintaan tersebut. Merekalah yang disebut dalam firman Allah:

Maksudnya : merekalah orang-orang yang menyampaikan risalah Allah dan mereka tidak merasa takut kepada seorang pun kecuali Allah ( Al-Ahzab: 39)

Setakat ini dulu yang saya petik dari buku “Fiqh Kenegaraan” terjemahan oleh Arsil Ibrahim atau di dalam buku asal “ Fiqh Daulah” karangan Dr Yusuf al-Qaradhawi. Semoga diberi kesempatan untuk saya menruskan perbincangan yang termuat dalam buku ini. Insya Allah.

No comments: