Wednesday, June 18, 2008

ReSt SeAsoN??

Salam buat teman-teman di luar sana...

Apa yang sedang teman lakukan sekarang ye??
sedang menjalani program persatuan? atau sedang bersama keluarga tercinta? atau sedang duduk termenung memikirkan peluang pekerjaan bagi sahabat-sahabat yang akan bergelar graduan pada tahun ni? atau sedang menjalani kehidupan baru ( rumahtangga)?...
apa pun yang sahabat sedang lakukan moga-moga ia memberi manfaat pada sahabat, gunakanlah masa cuti panjang ni dengan perkara yang akan memberi hasil yang berguna pada kita semua. Jangan biarkan masa itu berlalu pergi meninggalkan kita dan selepas itu kita menyesali dan mahu masa itu diputar kembali..oh itu tidak mungkin sebab itu Allah sudah memberi peringatan kepada hambaNya dalam surah al-'asr 1-3:
yang bermaksud :" Demi masa..Sesungguhnya manusia berada dalam kerugian..Kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh, serta saling berpesan-pesan dengan kebenaran dan berpesan-pesan dengan kesabaran".
Begitulah peringatan yang Allah sampaikan melalui kitabNya al-Quran agar manusia amnya dan umat Islam khasnya agar merancang waktu mereka dengan sebaiknya..saya juga mengingtkan diri saya sendiri dan sahabat agar sama-sama kita menggunakan masa cuti dengan perkara yang akan mendatangkan manfaat bukan sahaja pada diri kita tetapi juga manfaat pada orang lain insyaALLAH.

Bercakap pasal program masa cuti semester ni, saya pun tidaklah banyak merancang pelbagai aktiviti sebab sepanjang cuti ni saya menjalani latihan industri atau praktikal di INTENGAH ( Institut Tadbiran Awam Negara Wilayah Tengah) berdekatan dengan kampus UM. Sepanjang praktikal ni saya duduk bersama sahabat saya di seksyen 12 Petaling Jaya. Masa tinggal di rumah sewa ni baru la saya tahu macam mana rasa nya. Kami sama-sama merancang perbelanjaan dapur, memasak, mengemas rumah..huhu, berbeza memang berbeza dengan tinggal di kolej kediaman. Tapi apa yang penting bagi saya sepanjang praktikal ni banyak memberi saya pengalaman di tempat kerja, pengalaman menjalani kehidupan atas inisiatif sendiri..minggu depan minggu terakhir saya praktikal kat INTAN. Cepat betul masa berlalu..rasa sayang pula nak mengucapkan selamat tinggal kepada staf kat sini..diaorang memang baik dan ramah tamah ...tu yang membuatkan kami tak rasa terasing semasa buat praktikal kat sini.. ini la program sepanjang cuti semester saya...

Saya yakin tentu ada di kalangan sahabat yang melangsungkan majlis kenduri kahwin pada waktu cuti semester ni kan? seorang dari rakan sebilik saya dulu dah pun melangsungkan perkahwinannya bulan lepas..alhamdulillah semakin ramai di kalanngan siswa dan siswi yang membina masjid..tahniah buat sahabat yang baru atau sedang melayari kehidupan baru..semoga keredhaan Allah sentiasa bersama kalian. Saya pulak? erm, seru tak sampai lagi..he2..kalau nak ikut perancangan hidup saya, saya nak melayari bahtera rumahtangga selepas belajar..mungkin saya rasa lebih yakin dan tenang. Itu hanya perancangan saja..semua orang ada perancangan hidup masing-masing.. tapi yang perlu kita semua ingat kita merancang Allah juga merancang tapi Allah adalah sebaik-baik perancang...

ok, setakat ini sahaja coretan saya buat sahabat2...semoga kita semua sentiasa dalam pemeliharaan dan hidayahNya...

No comments: