Thursday, June 19, 2008

Fiqh AwLaWiyyAt: Manakah yang lebih utama: " Kaya dengan syukur atau miskin dengan sabar"?


Tajuk yang rancak dibincangkan oleh ulamak kita terdahulu dan termasuk dalam perbincangan fiqh keutamaan: manakah yang lebih banyak ganjaran dan pahalanya di sisi Allah Ta'ala: orang yang kaya yang bersyukur atau orang miskin yan bersabar? terdapat pelbagai jawapan yang diajukan oleh beberapa kalangan di antara mereka. Ada yang mengambil pilihan pertama dan ada juga yang mendukung pilihan kedua.

Setelah Dr Yusuf al-Qaradhawi mengkaji kedua-dua pendapat yang berbeza tersebut berdasarkan hujah masing-masing, maka beliau dapat membuat satu kesimpulan bahawa: orang kaya yang bersyukur lebih baik dan utama daripada orang miskin yang bersabar. Hal ini kerana bersyukur kepada Allah dalam keadaan diri kaya raya adalah bukan suatu perbuatan yang mudah, seperti yang disangkakan oleh sesetengah orang, seperti firmanNya yang bermaksud:

"......dan sedikit dari para hamba-hamba-Ku yang bersyukur."
( Surah Saba':13)

Baginda Rasulullah s.a.w sentiasa memohon kekayaan kepada Allah s.w.t dan berlindung daripada kefakiran. Baginda berdoa yang bermaksud:

" Ya Allah.. aku memohon kepadaMu hidayah, ketaqwaan, kebersihan diri dan kekayaan.
(hadith riwayat al-Muslim, al-Tirmizi dan Ibn Majah drpd Abdullah ibn Mas'ud r.a : lihat Sahih al-Jami'as-Saghir hadith bil. 1275).

" Ya Allah aku berlindung kepadaMu daripada kefakiran, sedikit (harta), kehinaan dan aku berlindung kepadaMu daripada melakukan kezaliman ataupun dizalimi.
( Hadith riwayat Imam Abu Daud, an-Nasa'i, Ibn Majah dan al- Hakim daripada Abu Hurairah r.a ( Lihat Sahih al-Jami' as-Saghir hadith bil.1287).

Baginda Rasulullah s.a.w berkata kepada Sa'ad ibn Abu Waqas r.a : Wahai Sa'ad sesungguhnya Allah s.w.t meyukai seseorang hamba yang bertaqwa, kaya dan sunyi ( tidak riak).
(hadith riwayat Imam Ahmad ibn Hanbal dan Imam Muslim drpd Sa'ad ibn Abu Waqas r.a, ibid bil. 1882)

Sesungguhnya apabila orang-orang kaya pandai bersyukur dan menggunakan hartanya di jalan Allah s.w.t, maka mereka akan mendapat ganjaran dan keutamaan di sisi Allah yang tidak didapati oleh orang-orang miskin. dan itulah kurnia Allah kepada mereka yang dikehendakiNya dari kalangan hamba-hambaNya.

Allah s.w.t di dalam al-Quran memuji para Rasul yang mulia dan menyifatkan mereka sebagai orang-orang yang bersyukur di antaranya Nabi Muhammad s.a.w di mana baginda telah diberikan nikmat dan kurnia yang besar kepada penghulu segala Rasul. Firman Allah:

Maksudnya: "Dan Dia mendapati kamu sebagai seorang yang kekurangan lalu Dia memberikan kecukupan." ( Surah al-Dhuha:8)

Kemudian Allah berfirman kepadanya:

Maksudnya: " Dan terhadap nikmat Rabbmu maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya ( dengan bersyukur). ( surah al-Dhuha: 11)

Demikianlah pandangan yang diberikan oleh Prof. Dr. Yusuf al-Qaradhawi di dalam kitabnya " fi Fiqh Awlawiyyat Dirasah Jadidah fi Dhau'i al-Quran wa as-Sunnah" terjemahan oleh: Ahmad Nuryadi Asmawi ( Fiqh Keutamaan: Satu kajian Baru dari perspektif al-Quran dan as-Sunnah)

Diharap dengan penjelasan Dr. Yusuf al-Qaradhawi ini dapat memberi penjelasan kepada para pembaca di mana mungkin ramai yang tidak memahami konsep keutamaan dalam Islam dalam kita memilih sesuatu yang lebih utama dan seterusnya mendapat nilai yang mulia di sisi Allah.
Wallahu'alam bis sowab....

No comments: